Is Stichting Kroket duurzaam?

Tegenwoordig staat bij elke zichzelf respecterende organisatie de duurzaamheid hoog in het vaandel. En terecht. Daarom heeft ook Stichting Kroket haar producten en processen eens kritisch onderzocht op duurzaamheid. Hieronder volgen de bevindingen.

De kroket is duurzaam.

De kroket is van zichzelf al duurzaam, want het is een perfecte manier van restverwerking. Heb je nog aardappelen over van de vorige dag? Voeg er wat verse kruiden, wat kaas of een restje groente aan toe, en de nieuwe salpion (vulling) voor de kroket is gereed. Maar restjes soep of restjes groente kunnen een zeer goede basis vormen voor een kroket.

Paneermeel maken.

Oud brood hoeft niet weg, het is de perfecte basis voor paneermeel. Dit geldt voor alle soorten brood – roggebrood uitgezonderd –  inclusief de korst. Wat doe je? Droog het brood 3 uur in een oven op een temperatuur van 80 graden, of – als je minder tijd hebt – 45 minuten op een temperatuur van 170 graden. Kruimel daarna het brood fijn tot paneermeel. Dit kan met de hand maar makkelijker met de keukenmachine.

Nog iets te verduurzamen? Ja!

Na afloop van de Workshop Kroketten Maken, kunnen de deelnemers de kroketten die niet opgegeten zijn mee naar huis nemen. Deze werden altijd verpakt in plastic wegwerp-bakjes. Maar nu doen we het anders! Elke deelnemer krijgt de avond voor de workshop nog even een mailtje met de routebeschrijving, én met het verzoek om ZELF een bakje of schaaltje mee te nemen. Tot dusver werkt het prima!

Heb jij tips hoe Stichting Kroket duurzamer kan zijn? Wij staan open voor ideeën! Schrijf ons via het contactformulier

Wanda vertelt – tekst Sara Pastoor