Wie is Patty van Houdt- de Munck?

Wat is het verband tussen taal, de afwas en een kroket?
De vraag moet zijn: WIE is het verband?
Dat is Patty van Houdt – de Munck!

Alles over Patty.

Favoriete kroket: De klassieke garnalen kroket!
Favoriet jaargetijde: “De lente! Dan komt de energie weer in de lucht! Kleur, geur, fluitgeluid: alles is nieuwe energie!
Wat zij het liefste doet op zaterdagen: “Niets! Nou ja, de krant lezen. Ik heb een abonnement op twee kranten. Die zijn enorm dik op de zaterdag, dus daar heb je wel een dagklus aan.”

Met pensioen kan saai zijn.

Patty, of Pat voor vrienden, is met pensioen. Hoe lang precies vragen we natuurlijk niet. Dat zou onbeleefd zijn. Maar laten we zeggen dat de eerste fase van je plek vinden als gepensioneerde wel voorbij is. Vanaf het eerste begin wilde zij helemaal niet stoppen met werken. Want het is gewoon fijn als je nodig bent. Bij Stichting Kroket is zij in ieder geval erg nodig!

Pat bij Stichting Kroket.

Je komt haar soms tegen bij een workshop. Met name op de locatie van Buurthuis Archipel of bij Peter Pan Kookstudio. Wanda, die meestal de workshopjuf is, is aan het einde van de workshop behoorlijk door haar (beperkte) energie heen. Terwijl dan de afwas, het opruimen en schoonmaken nog moet gebeuren. Pat is dan een grote hulp bij alles dat nog gedaan moet worden! Daarnaast maakt zij soms ook een babbeltje met de deelnemers. Zij is gul met haar vriendelijke glimlach. Natuurlijk proeft zij ook de gemaakte kroketten! Zij heeft een zeer goed ontwikkelde smaak.

Pat is van vele markten thuis.

Bij de hulp die zij ons tijdens de workshop geeft, maken wij gebruik van slechts een klein deel van haar vele talenten… Hoe komt zij aan zoveel kwaliteiten? Haar ouders zaten in het hotelwezen. Hierdoor heeft zij een stevig gevoel voor gastvrijheid meegekregen. Ook was het een goede start van haar culinaire ontwikkeling. Door de loop van de jaren is die kennis breder en meer onderbouwd geworden. Het voordeel van haar leeftijd is inmiddels dat zij precies weet wat zij het lekkerste vindt. Graag rijdt zij om voor het lekkerste brood, banket, vis, vlees of wijn. Dus als je aan het einde van de workshop een compliment van haar krijgt over jouw kroket, dan mag je daar gerust trots op zijn!

Babbelen met Pat.

Pat is bepaald niet angstig om zich uit te spreken. Zij is zeer welbespraakt. Zij bezigt een arsenaal aan spreekwoorden, die wij vervolgens snel even op google moeten opzoeken, om haar van repliek te kunnen dienen. Daarnaast was zij vele jaren getrouwd met een sportcommentator. Hierdoor kan zij ook een flink potje meepraten over bijvoorbeeld tennis of voetbal. Naast haar vrijwilligerswerk bij Stichting Kroket is zij ook werkzaam als gesprekspartner voor nieuwkomers. Dit project heet ‘Spreek Nederlands met mij’. Daar komen mensen uit werkelijk alle windstreken van de wereld bij elkaar om Nederlands te leren.

Vrijwilligerswerk bij Stichting Kroket

Ben jij ook op zoek naar vrijwilligerswerk? En lijkt het je leuk om iets bij Stichting Kroket te doen? We onderzoeken graag wat de wensen en mogelijkheden zijn. Mail of bel ons dan even.

Wil jij ook babbelen met Pat? Of wil je haar vragen voor een ander project? Mail ons dan. Wij spelen de vraag dan graag aan haar door.

Januari 2021 – Wanda schrijft – Pat keurt goed – Sara redigeert