Glutenvrije kroket

Het Glutenvrije dieet. Er zijn mensen die een tijdje geen of weinig gluten willen eten, maar die niet direct ziek worden van één kruimel brood.

Echter voor mensen die de ziekte coeliakie hebben, is die ene kruimel wel echt een probleem. Een pan of een lepel die reeds in aanraking geweest is met gluten kan dan al klachten geven. Dan is er dus een glutenvrije keuken nodig of op z’n minst een aparte frituurpan.

Wij willen dus altijd weten in welke mate je geen gluten kan of wil eten. Ook willen wij altijd rechtstreeks contact met diegene die glutenvrij eet. Dan kunnen wij duidelijk zijn over de mogelijkheden en vooral de onmogelijkheden.

De ins en outs van glutenvrije kroketten

Een glutenvrije kroket maken, vraagt wat omzichtigheid. Want niet alleen kan er geen gebruik worden gemaakt van de bekende paneermeel om de kroket in te rollen, maar ook de vulling moet met speciaal meel bereid worden. Voorts moet er uitgekeken worden met allerlei ingrediënten die gluten kunnen bevatten, zoals bijvoorbeeld kruiden, sauzen of bouillonblokjes. In de winkel worden wel glutenvrije kroketten aangeboden, maar deze zijn erg prijzig en er zijn hooguit drie smaken beschikbaar. Stichting Kroket heeft daarentegen de vervaardiging van glutenvrije kroketten onder de knie, en kan in wel 20 smaken variëren!

Workshop | Eén persoon eet glutenvrij maar de rest van de groep niet.

Mits op tijd aangegeven, kunnen wij hier rekening mee houden. De mogelijkheden zijn afhankelijk van de samenstelling van de groep, de omvang van de groep èn de mate van de glutenintolerantie. Soms kan er tijdens de workshop een glutenvrije kroket gemaakt worden. Als dat niet mogelijk is, help je mee met het maken van een ‘gewone kroket’. Maar als het moment van proeven aangebroken is, zal Stichting Kroket zorgen voor twee tot drie verschillende soorten glutenvrije kroketten die wij van tevoren hebben gemaakt.

Gluten en de geldkwestie.

Ja. Die glutenvrije producten zijn gewoon duur. Ook wij komen er niet onderuit om soms een meerprijs te moeten berekenen. Sorry.

Glutenvrije Kookstudio/Keuken

In de verschillende locaties waar Stichting Kroket haar workshops houdt, zijn er verschillende kookstudio’s waar glutenvrij gekookt kan worden. Een paar keer per jaar organiseren wij een glutenvrije krokettenworkshop inclusief borrel. Deze workshop is speciaal om glutenvrije kroketten te leren maken, in verschillende smaken. Kijk in onze agenda wanneer de volgende workshop gepland staan, of laat ons weten dat je interesse hebt.

Glutenvrije kroketten – workshop aan huis

Wij kunnen ook een workshop bij jou thuis organiseren! Gewoon in jouw vertrouwde glutenvrije omgeving. Natuurlijk vraagt dit de nodige afstemming met het oog op de faciliteiten, ingrediënten en de overige benodigdheden. Graag informeert Stichting Kroket u over de vereisten en mogelijkheden! Het starttarief van een workshop aan huis bedraagt altijd € 175,-.

Glutenvrije tips voor de krokettenmakerij.

Het meest voor de hand liggend zijn recepten voor kroketten waar van nature al geen gluten inzitten. Denk dan aan kroketten die op basis gemaakt zijn van een puree van groente. Bijvoorbeeld een brandade kroket van aardappel en vis. Maar ook kroketten op basis van bonen zijn handig.

Paneren. Bij het maken van een kroket gebruiken we het liefst fijn paneermeel en grof paneermeel. Je zou natuurlijk zelf paneermeel kunnen maken van oud brood. Roosteren, malen. Door middel van zeven kan je dan het fijne en het grove paneermeel scheiden. Maar gelukkig is er tegenwoordig een goed aanbod van kant en klaar paneermeel in de winkel te verkrijgen. Met name voor het fijne paneermeel. Wij vinden Peak’s een prima merk wat in een aantal grote supermarkten goed te krijgen is.

Voor het grove paneermeel gebruiken wij meest cornflakes of glutenvrije cracckers die wij iets kleiner malen of stampen.

Binden. Als vervanging van tarwemeel kan je denken aan natuurlijke vervangers zonder gluten. Bijvoorbeeld kikkererwtenmeel, maismeel (fijn meel – geen polenta!), boekweitmeel of havermeel. Deze meelsoorten werken voor een groot deel hetzelfde als tarwebloem. Je kan de recepten dus veelal 1 op 1 overnemen. Her en der zal je iets meer of minder vloeistof moeten toevoegen. De smaak van deze meelsoorten loopt echter flink uiteen! Wil je het geheel iets steviger maken? Dat kan met maizena of bij voorkeur met lupinemeel.

Heb jij tips naar aanleiding van jouw glutenvrije krokettenmakerij? Wij willen het graag weten!  Mail ons.